Vien tik teoriškai dviračiu važiuoti neišmoksi niekada
Rasa Dževeckytė
2007-10-12, Verslo Žinios, Mano karjera, 14p.
Rudenį mokslo metai prasidėjo ne tik mokyklose, bet ir
įmonėse. Pastaruoju metu vis daugiau bendrovių renkasi ne tradicinius
mokymus, bet ir verslo imitaciją, arba vadinamąsias simuliacines
užduotis. Jos, beje, vienos populiariausių ir įvairiuose verslo
turnyruose bei konkursuose.
"Visų pirma verslo imitacijos nėra tradiciniai mokymai. Pastaruosiuose
neretai pateikiamos žinios ir parengtos išvados, užuot davus tai,
ko darbuotojams reikia, kad jie patys darytų savas išvadas. Kaip
mums reikia dviračio, kad išmoktume juo važiuoti, taip reikėtų gyvo
praktinio patyrimo - "priemonės", padėsiančios pamatyti ir išbandyti
judančias dalis, kai mokysimės vadovauti verslui", - aiškina Darius
Grunskis, Lietuvos pramonininkų konfederacijos (LPK) Mokymo centro
Mokymo programų vadovas.
Specialistai tvirtina, kad mes atsimename 20% to, ką perskaitome,
30% to, ką girdime, 40% to, ką matome, 50% to, ką sakome, 60% to,
o ką darome, ir net 90% to, ką matome, girdime, sakome ir darome.
Verslo imitacija kaip tik yra pastarojo tipo mokymo programos. "Imitacija
naudinga verslui ne tik kaip investicijos į darbuotojų kompetenciją,
bet ir kaip papildoma priemonė motyvuoti žmones. Taip parodomas
pasitikėjimas jų gebėjimu mąstyti savarankiškai ir užtikrinamas
didesnis supratimas apie tai, ko vadovybė siekia", - atkreipia dėmesį
mokymų specialistas.
Verslo imitaciją renkasi pačios įvairiausios įmonės. Vis dėlto dažniausiai
tai būna vidutinės ir didelės gamybos ir paslaugų įmonės, mąstančios
inovatyviai ir nebijančios investuoti į žmogiškuosius išteklius.
"Kalbant apie paslaugų sektorių, dominuoja finansinių paslaugų ir
ITT bendrovės, jos susiduria su itin nuožmia konkurencija ir būtinybe
išsiskirti iš konkurentų", - patirtimi dalijasi p. Grunskis.
Konkretus imitacijos būdas pasirenkamas atsižvelgiant į įmonės poreikius:
problematiką, tikslinę grupę, laiko ir kitus apribojimus. Pasirinktas
modelis gali būti papildomai pritaikomas: keičiami rinkos paklausos
parametrai, operatorių skaičius, sukuriama tam tikrų scenarijų,
skiriama papildomų užduočių ir pan.
Patrauklu jaunimui Lietuvoje
vis daugiau vyksta įvairiausių verslo konkursų jaunimui. Juose dažniausiai
pateikiama užduočių simuliacijos forma. Anot turnyrų rengėjų, būtent
tokios užduotys sudomina būsimus verslininkus. "Simuliaciniuose
žaidimuose dalyviai susiduria su dideliais iššūkiais, tokie galbūt
jų laukia ateityje tikrame gyvenime, o juk jaunimą tai ir traukia.
Imituodami jie tampa tikrais verslininkais ir pabando sukurti ką
nors savo visiškai nerizikuodami. Puiki proga išbandyti save", -
šypsosi p. Grunskis.
Tokiuose konkursuose ir turnyruose susirenka nemažai verslininkų,
jie, būdami komisijos nariai, kartais iš dalyvių nusižiūri būsimą
darbuotoją. Natūralu, nes dalyvaujant verslo imitacijos žaidimuose
atsiskleidžia greita reakcija, nebijojimas rizikuoti, gebėjimas
priimti netradicinius sprendimus, mokėjimas išsiskirti, noras būti
pirmam, azartas.
"Taip pat atsiskleidžia, ar žmogus yra "toliaregis", ar "trumparegis",
ar jautrus kritikai, ar sugeba argumentuoti savo sprendimus ir ar
gali juos pagrįsti realiais ekonominiais skaičiavimais", - tokių
būsimų darbuotojų žvalgytuvių pliusus vardija p. Grunskis.
Ypač daug dėmesio skiriama ir komandos narių bendradarbiavimui,
todėl imitacijose išryškėja dalyvių lyderystės, planavimo, organizavimo,
vadovavimo bei komunikavimo gebėjimai.
"Ši patirtis gali būti naudinga bet kokiame versle. Savybės, kurias
gali pamatyti verslininkai stebėdami dalyvius, yra tikro verslininko
bruožai. Ir verslininkai gali rasti sau tikrai gerų darbuotojų,
pamatę, kaip jaunimas dalyvauja simuliaciniuose žaidimuose", - neabejoja
LPK Mokymo centro atstovas.
Jo žodžius patvirtina ir Gedas Lileikis, Vilniaus universiteto Ekonomikos
fakulteto Studentų atstovybės, kasmet rengiančios "Jaunojo verslininko
konkursą", pirmininkas.
"Sprendžiant simuliacines užduotis išryškėja dalyvių komandinio
darbo, bendravimo įgūdžiai, lyderystės savybės, gebėjimas prisitaikyti
prie besikeičiančios aplinkos, taip pat pamatomas ir dalyvių teorinių
bei praktinių žinių bagažas. Žaisdami simuliacinius žaidimus studentai
gali patobulinti šias savybes, susipažinti su įmonių atstovais,
įgauti daugiau motyvacijos, o galbūt iškart po konkurso susirasti
svajonių darbą", - sako jis.
|