VADOVŲ VIENATVĖS
SPĄSTAI: kaip išsigelbėti (Post scriptum, Netradicinis verslas, Vadovų
pasaulis, 2005, Nr.3)
Audronė Tuskenytė
Vadovų klubai Lietuvoje, dienos šviesą išvydę 1998-aisiais, jau senokai
išaugo kūdikystės amžių: per tuos septynerius metus klubai tapo
savarankiški, galintys veikti kaip Vadovų mokymosi sistema. Šiuo metu apie
400 įmonių bei organizacijų - rinkos lyderių - vadovų jau yra susitelkę
į devyniolika klubų, dar pora klubų vienija jaunuosius vadovus.
Kokių savybių reikia žmogui, sukūrusiam savo verslą, bet atėjusiam
į rinką iš visiškai kitokios veiklos? Viena - gebėjimo vadovauti ir
valdyti kritines situacijas, antra - gebėjimo dirbti su kitais žmonėmis,
- sako Mokymo centro prie Lietuvos pramonininkų konfederacijos (LPK)
direktorė Marija Gurskienė. Šie jos žodžiai - iš gyvenimo patirties:
Marija pati yra vadovė, dvylika metų dirbanti mokymo paslaugų rinkoje. Ji
ne tik vadovauja Mokymo centrui, bet yra ir švedų konsultacinių mokymo
kompanijų Celemi ir Prevent atstovė.
Mano situacija yra unikali, - tarstelėjo Mokymo centro prie
Lietuvos pramonininkų konfederacijos direktorė, vadovų klubų steigėja
Marija GURSKIENĖ, išgirdusi klausimą, ar jai, kaip ir daugeliui
lyderiaujančių verslo įmonių vadovų, nesvetimas vienišumas. - Turiu
vienminčių bemaž poroje dešimčių vadovų klubų, ten esu savas žmogus -
nesijaučiu vieniša. Sulaukusi iššūkių, galiu pasikalbėti, pasitarti su
kiekvienu iš jų, nebijodama, kad atvirumas atsigręš prieš mane pačią.
M. Gurskienė neslepia: jos verslo pradžia bemaž sutapo su
Nepriklausomybės atkūrimo metais. Tuo metu kilo ir naujų įmonių kūrimosi
banga, ir drąsiausios užsienio kompanijos žengė į mūsų rinką, o verslo
įmonių - rinkos naujokių vadovams atsirado būtinybė mokytis. Pirmoji
užsienio konsultacinė kompanija, įkėlusi koją į Lietuvą, buvo
prancūzų-švedų įmonė SiarBossard Consultants. Joje konsultantais
dirbantys mūsų žmonės (tuo metu kompanijos direktoriaus pavaduotoju buvo
A. Zabulis, dabartinis Omnitel vadovas) buvo įpareigoti surasti
Lietuvoje partnerį, kuris atstovautų Vakaruose garsios švedų konsultavimo
kompanijos Celemi verslo mokymo sistemai. Konkurso būta solidaus.
Jame dalyvavo per 20 kompanijų, turėjusių ir stiproką materialinę bazę, ir
mokymo centrus, ir darbuotojus, o aš buvau pati sau - viena, - pasakodama
M. Gurskienė šypsosi: tuo metu ji vadovavo visuomeninei šviečiamajai
organizacijai FONDAS 21, kuri buvo įkurta siekiant paremti privataus
verslo infrastruktūros plėtrą ir ugdyti verslininkų ekonominį išprusimą.
M. Gurskienė konkursą laimėjo, ir tai jos gyvenimą pakeitė
kardinaliai. Pergalę esu linkusi sureikšminti dėl dviejų priežasčių, -
užsiminė Marija. - Viena jų - asmeninė, nes tai buvo mano pačios verslo
pradžia, antroji - šviečiamoji: Celemi buvo viena iš nedaugelio Vakarų
kompanijų, kurios dėka į Lietuvą pateko šiuolaikiškiausia vadovų mokymosi
metodika. Celemi mokymo modelis pagrįstas vadinamosiomis verslo
imitacijomis. Tai realių verslo situacijų modeliavimas, naudojant
unikalius - ne kompiuterinius, bet gyvenimiškus imitacinius modelius.
Pasak M. Gurskienės, tai žavus, patrauklus, netgi azartiškas mokymosi
būdas, per keletą dienų vadovams padedantis suvokti, kaip galima įveikti
net ir didelius sunkumus. Kaip jis atsirado? Maždaug prieš 30-40 metų
Švedijoje vyko audringi ekonominiai procesai, kuriems analogiškus
išgyvenome pirmaisiais Nepriklausomybės atkūrimo metais, - pasakojo Mokymo
centro vadovė. - Tai buvo laikas, kai vienos kompanijos jungėsi į stambias
korporacijas, kitos, atvirkščiai, skilo, trečios (smulkaus verslo įmonės)
dar tik kūrėsi. Tuo metu verslo ėmėsi įvairių sričių (specialybių) žmonės,
bet tam, kad bendra valstybės ekonominė raida būtų sėkminga, jiems reikėjo
žinių. Švedijos darbdavių organizacija (SAF, jos analogija būtų
Lietuvos pramonininkų konfederacija) garsiausioms Švedijos konsultavimo
kompanijoms suformulavo neįprastą užduotį: sukurti metodiką, pagal kurią
įmonių vadovai ir darbuotojai būtų mokomi realios verslo vadybos. Taip
Celemi sukūrė pasaulinį bestselerį - verslo imitaciją Decision Base,
kuri buvo kaip atsakas švedų pramonininkų iškeltai užduočiai. Pati
Celemi, kurianti ir platinanti netradicinius mokymosi projektus, šiuo
metu veikia globaliai. Jos filialų yra ne tik Švedijoje, bet ir JAV,
Britanijoje, Belgijoje, Vokietijoje, Kinijoje bei Australijoje, o
asocijuotų partneri ų - daugiau nei 40 pasaulio šalių. Celemi mokymo
metodai pelnė tarptautinį pripažinimą. Jais sėkmingai naudojasi
tarptautinės korporacijos: Ericsson, IKEA, Siemens, ABB,
DaimlerCrysler, įtraukdamos į pokyčius dešimtis tūkstančių savo
darbuotojų.
MOKYMO CENTRAS
Šiuo metu Mokymo centras prie LPK yra viena iš nedaugelio tokio
pobūdžio institucijų Vidurio Europos šalyse, siūlanti visą Celemi mokymo
programų paketą. Tačiau tuomet, prieš dvylika metų, kai su modernia
Celemi mokymo programa buvo dar tik startuojama, iš Lietuvos įmonių
vadovų sulaukta ir tokios reakcijos: To dar mums betrūko - žaidimų...
Jutome rinkoje tam tikrą pasipriešinimą, ir jį įveikti mums, kaip
pradininkams, nebuvo paprasta, - pasakojo M. Gurskienė. - Juoba kad Mokymo
centras, palyginti su kitais šios - mokymų - rinkos dalyviais, nuo pat
pradžių buvo kitoks. Visada savo versle laikiausi ir laikausi principinės
nuostatos, kad nedera daryti to, ką daro kiti: privalu dirbti geriau.
Todėl neatsitiktinai visų modernių vadovų mokymo projektų ėmėmės pirmieji
ir daugeliu atvejų - vieninteliai. Tie mokymų rinkos dalyviai, kurie matė
mūsų idėjas ir jas įvertino, suvokė, kad tai ne tik įdomu, bet ir
prasminga, dabar bando mus vytis. O ir mums turėti konkurentų - sveika.
Jaučiant jų kvėpavimą į nugarą privalu pasitempti ir stengtis iš- laikyti
deramą lygmenį. Šiuo metu Mokymo centras prie LPK yra viena iš
nedaugelio tokio pobūdžio institucijų Vidurio Europos šalyse, siūlanti
visą Celemi mokymo programų paketą.
PRADŽIŲ PRADŽIA
Tam, kad galėtų mokyti kitus, pirmiausia į mokslus teko kibti ir pačiai
Marijai. Ji pasakojo: Kai švedai pasirinko mane, antras mano žingsnis
buvo įkurti kompaniją, trečias - suburti dėstytojų komandą. Celemi
atėjimą į Lietuvą finansavo Švedijos paramos fondas SIDA, bet reikėjo ir
vietinių valdžios institucijų paramos - niekas šiaip sau nevyko. Laimei,
ir Užsienio reikalų ministerijai, ir tuometei Ekonomikos ministerijai
pakako noro ir jos parėmė tarptautinius projektus. Man pavyko parengti
dėstytojų komandą, o mokymo programas - išversti į lietuvių kalbą bei
pritaikyti mūsų rinkai. Dėstytojai, dirbantys pagal Celemi programą,
sertifikatus privalėjo gauti Švedijoje: švedai darė ir daro viską, kad
būtų išlaikytas pasaulinis mokymo lygis. Visi projektuose dalyvaujantys
dėstytojai, kad ir kur jie dirbtų - Jungtinėje Karalystėje, JAV,
Japonijoje ar Lietuvoje, privalo būti aukšto lygio profesionalai.
Marijai pavyko: šiuo metu net trys Mokymo centro dėstytojai priklauso
geriausiųjų Celemi dėstytojų pasaulyje dešimtukui. ? Lietuvą, pasirodo,
jau atvažiuoja mokytis užsienio šalių įmonių vadovai - iš kitų Baltijos
šalių, Kroatijos ir Rusijos. Bet tuomet, 1992-aisiais, Mokymo centrui
iki pripažinimo dar buvo tolokai: rinka priešinosi. Pirmoji įmonė,
sutikusi dalyvauti Mokymo centro rengiamuose seminaruose, buvo Grigiškių
popieriaus fabrikas. Tuometis jos generalinis direktorius L. Miškinis,
garsėjęs kaip vienas pažangiausiai mąstančių vadovų, ryžosi nežinomą
mokymo metodą išbandyti savo įmonėje. Džiugu, kad ir šiandien esame vieni
iš pagrindinių AB Grigiškės mokymo partnerių sako M.Gurskienė.
Šiuo metu net keturi Mokymo centro dėstytojai priklauso geriausiųjų
Celemi dėstytojų pasaulyje dešimtukui.
KLUBŲ UŽUOMAZGA
Vėliau man kilo ir kitų idėjų. Vieną jų atvežė prancūzai, - pasakojo
M. Gurskienė. - Šiek tiek anksčiau, nei Lietuvoje atsirado Celemi,
1991-aisiais, prancūzų kompanija Cefri Lietuvoje pradėjo vykdyti patį
pirmąjį PHARE finansuojamą vadovų mokymo projektą. Jį įgyvendinti ėmėsi
Atviros Lietuvos fondas, kelios tarptautinės organizacijos, o aš buvau
pakviesta pagelbėti. Man ir dabar kelia šypseną prisiminimai, kai
pirmaisiais Nepriklausomybės atkūrimo metais važiuojantys į Lietuvą
projekto įgyvendinti prancūzai stėro iš baimės: jie įsivaizdavo, kad čia
ras žvyruotus kelius ir kažką nenusakomai provincialaus. Tikrovė buvo
kitokia, projektą pavyko sėkmingai įgyvendinti. Tie patys prancūzai iš
1996 m. laimėjo dar vieną PHARE remiamą vadovų mokymo projektą Lietuvai.
Žmonės, kuriems tais laikais teko dirbti su ES paramos fondais, žinojo,
kad, norint antrą kartą laimėti didelį projektą, reikia pasiūlyti kažką
nepaprasta ir nauja, - pažymėjo M. Gurskienė. - Niekada nepamiršiu, kaip
kompanijos Cefri direktorė Irene Dupoux-Couturier vieną dieną, nieko iš
anksto neperspėjusi, atsirado mūsų biure Vilniuje. Susėdome kalbėtis, o ji
man sako: Marija, arba tu imiesi šio projekto, arba jis žlugs, nes niekas
kitas to neįstengs padaryti. Žinoma, sulaukti tokio įvertinimo po kelerių
metų pertraukos buvo malonu, bet vien žodžiai vadovų klubas anuomet man
asocijavosi su ne itin naudingais dalykais. Tačiau kai pirmojo pokalbio
metu ponia Irene išdėstė, kaip turi atrodyti vadovų klubai ir kokių tikslų
sieks, supratau, kad tai - labai įdomu. Ir vėl mes, Mokymo centras,
pirmieji Vidurio Europoje startavome, ėmęsi įgyvendinti vadovų klubų
idėją. Idėją suburti verslo įmonių vadovus į bendradarbiaujančių,
besimokančių vadovų tinklą prancūzai atgabeno, bet kaip ir ankstesniais
kartais M. Gurskienei, ją įgyvendinant, nebuvo nei į ką lygiuotis, nei į
ką žvalgytis. Kaimynai - lenkai, latviai, estai, rusai - tokių klubų
neturėjo, o ir pačioje Prancūzijoje vadovų klubai buvo atsiradę vos prieš
kelerius metus. Patys prancūzai neturėjo drąsos vieni imtis
įgyvendinti idėją: mūsų rinka - kitokio pobūdžio, kitos brandos, todėl jie
pasikvietė konsultantus iš Danijos bei JAV, - prisiminė Mokymo centro
vadovė. Amerikos vadovų klubų modelis Lietuvai netiko: ten klubai -
nepaprastai brangūs, į juos yra susibūrę pačių stambiausių kompanijų
vadovai, tad mažesnių įmonių vadovams tokie klubai yra nepasiekiami.
Tuo tarpu Danijoje vadovų klubai veikia apie 60 metų, o jų veikla
pagrįsta bendradarbiavimo ir mokymosi kartu principu - toks modelis buvo
priimtinesnis. Pasak Marijos, iš pradžių konsultacijomis padėjo Danijos
vadybos forumas, daugiau nei 30 metų administruojantis panašius vadovų
klubus, be to, pravertė ir danų kolegos Henriko Bendixo - konsultanto,
verslininko ir vadovo - patirtis: jo metodine pagalba ir patarimais buvo
pasinaudota įkuriant pirmuosius šešis Lietuvos vadovų klubus. Kai
kurias idėjas parsivežiau po stažuočių Danijoje - jos nebuvo PHARE
projekto dalis. Viena jų - tai personalo vadovų klubas, kurį įsteigėme
2000 metais. Žmonės, kuriems tenka atsakomybė dirbti su įmonės
žmogiškaisiais ištekliais, Vakaruose yra ypač vertinami, - pažymėjo M.
Gurskienė. Vieni pirmųjų vadovų, atėjusių į klubus, buvo ir Vilniaus
vingio generalinis direktorius Vaclovas Šleinota, ir Tomas Juška, Libros
grupės vadovas. Pasak Marijos, tai - žmonės, kurie pasiekė karjeros
aukštumų, nes versle visada vadovavosi iš- mintimi, o, atsiradus
galimybių, greitai priimdavo sprendimus. Realizavęs vadovų klubų
idėją, Mokymo centras ja užkrėtė Lietuvos rinką: ją įgyvendinti ėmėsi ir
konkurentai. Pasak Marijos, vieni tai daro kituose lygmenyse, kiti bando
kopijuoti. Norėtųsi, kad visa, ką daro konkurentai, turėtų ir deramą
kokybę, kad jų verslo dalyviai nenusiviltų idėja: gera žinia keliauja
ilgai, bloga esti daug greitesnė.
MOTERIŠKOSIOS ALTERNATYVOS
Neseniai Lietuvoje nuskambėjo vienos įmonės vadovės, grįžusios iš JAV,
idėja steigti moterų vadovių klubą. Bet ar toks klubas netaptų iššūkiu
vyrams? Ar išties moterims vadovėms kyla specifinių problemų? į šiuos
klausimus atsakydama Marija rėmėsi savo patirtimi. Nesu šalininkė
specialiai buriam ų vienos lyties darinių, kad ir kokie jie būtų. Manau,
kad mes visi - ir vyrai, ir moterys, ypač vadovų kategorijos žmonės,
gyvename labai sudėtingą, bet įdomų ir pilną iššūkių gyvenimą. Tačiau
versle tarp skirtingos lyties vadovų neįžvelgiu didelių skirtumų, nebent
tai, kad moterims, priimant sprendimus, neretai padeda ir stipri
intuicija, o vyrams - logika, - pažymėjo M. Gurskienė. - Vis dėlto esu
įsitikinusi, kad ir vieniems, ir kitiems kritinėse situacijose yra
vienodai sunku. Marija prisiminė, kad maždaug prieš aštuonerius
metus, pradėjus įgyvendinti ES paramos PHARE projektą, teko turėti reikalų
su konsultante - viena iš aukščiausių Amerikos Shell korporacijos
vadovių. Ji gan įkyrokai kvietė dalyvauti pasaulio moterų judėjime: JAV
moterys linkusios inicijuoti tokius dalykus, - užsiminė pašnekovė. -
?vertinusi, kad tokiai veiklai turėčiau skirti daug laiko (ten - ne tik
verslas, bet ir politika, o politika mane domina tiek, kiek domina
aplinka), taip ir neišvykau į Indiją, kur vyko moterų vadovių susitikimas.
Tačiau labai gerbiu bet kokią iniciatyvą, kuri gali būti naudinga
verslui, juoba kad mes į savo klubus kviečiame ne visus vadovus,
atrinkdami juos pagal tam tikrus kriterijus. Be to, ir norėdami ne visus
spėjame pakviesti, todėl parodytos iniciatyvos gali tapti išteis nebloga
galimybe vadovėms susiburti.
FILTRAS
Verslo vadovų klubai - prestižinis darinys. Tam, kad vadovas būtų
priimtas į komandą, anot M. Gurskienės, laikomasi trijų atrankos principų.
Vienas jų - žmogus turi vadovauti pirmaujančiai įmonei. Tai nėra mažesnių
įmonių diskriminacija: kompanijos dydis nėra svarbus - svarbu, kad įmonė
būtų savo verslo nišos lyderė. Lyderystė - labai svarbus atrankos
kriterijus. Pasak M. Gurskienės, tokių įmonių ar organizacijų vadovams
tenka sunki našta: išlaikyti rinkoje tokias pozicijas yra labai sudėtinga.
Paradoksas: kuo geresnių verslo rezultatų pasiekia įmonė, tuo
vienišesnis tampa jos vadovas. Dėl rezultatų jis viską aukoja verslui:
atsiriboja nuo draugų, buvusių bendrakursi ų, nes nebelieka laiko.
Susitikus su vienminčiais tokiam vadovui kyla poreikis kalbėtis tik apie
tai, kas jam pačiam svarbu, nes jis gyvena tik tuo, ką daro, - aiškino
Mokymo centro vadovė. - Be to, juk ir įmonės viduje jaučiamas atstumas
tarp vadovo ir pavaldinių - jį išlaikyti sunku, bet reikia. Tačiau
vienišiausias vadovas tampa tuomet, kai jam tenka priimti galutinį, patį
sudėtingiausią sprendimą.
Marija Gurskienė:
Paradoksas: kuo geresnių verslo rezultatų pasiekia įmonė, tuo
vienišesnis tampa jos vadovas. Dėl rezultatų jis viską aukoja verslui:
atsiriboja nuo draugų, buvusių bendrakursių, nes nebelieka laiko
Kiekvienas vadovas gerai žino, kad tas sprendimas gali netikėtai
užkirsti kelią tolesniam verslo kilimui. Štai tokiais kritiniais momentais
vadovui reikalingi žmonės, kuriems jis nebijotų pasakyti, ką mąsto.
Vadovui būtini žmonės, kurie iš pusės žodžio suprast ų, ką jis išgyvena,
ir su kuriais būtų galima pasitarti. Priimant vadovą į klubą
laikomasi trijų atrankos principų. Vienas jų - žmogus turi vadovauti
pirmaujančiai įmonei. Tai nėra mažesnių įmonių diskriminacija: kompanijos
dydis nėra svarbus - svarbu, kad įmonė būtų savo verslo nišos lyderė.
Neatsitiktinai kviečiant vadovus į klubus laikomasi ir kito
atrankos kriterijaus: klube neturi būti konkuruojančių įmonių vadovų - jie
patenka į skirtingus klubus. Svarbu ir tai, kad tie žmonės turėtų aukštą
moralinę reputaciją.Be to, priimant naujus narius į vadovų klubą, paisoma
ir kitų principų: pakaktų kuriam nors iš klubo narių pasakyti argumentuotą
ne, ir kandidatas liktų už durų. Be to, į klubus stengiamasi suburti
vadovus taip, kad jauni, atsinešantys moderniausių mokslo žinių
verslininkai atsidurtų greta asmenų, kurie tas žinias įgijo kaupdami
patirtį. Vis dėlto yra ir materialių vadovų atrankos kriterijų.
Savitas bilietas, suteikiantis galimybę dalyvauti klubo veikloje, yra ir
nario mokestis. Jis nesikeitė visą vadovų klubų gyvavimo laiką ir per
metus sudaro 6000 litų. Tačiau prie tokios - mokamos klubų sistemos - buvo
prieita pamažu, vadovams įsitikinus, kad jų investicijos pasiteisins.
Viena klubų ideologinių nuostatų - nario mokestis turi būti
ribojantis atrankos veiksnys, nes vadovų klubai veikia kaip uždara
organizacija, - paaiškino M. Gurskienė. - Tai subtilu: klubuose
analizuojama tai, kas negali būti paskelbta viešai, nes apie verslą
kalbama per asmeninės naudos prizmę. Be to, verslo žmonės yra racionalūs:
jeigu jiems nenaudinga, jie neišlaidaus. Šiuo metu ne pinigai yra pati
didžiausia vadovo vertybė, bet - laikas. Todėl malonu žinoti, kad Lietuvos
kompanijų lyderiams klubai tapo vienu iš veiklos prioritetų.
Klubuose analizuojama tai, kas negali būti paskelbta viešai, nes
apie verslą kalbama per asmeninės naudos prizmę.
VEIKLOS ŽEMĖLAPIS
Vadovų klubų veikla susitelkė Vilniuje - čia veikia 11, Kaune ir
Klaipėdoje - po du vadovų klubus, vienas jų įsteigtas Šiaurės Lietuvos
regione, dar trys klubai vienija personalo vadovus. Klubų veiklos
kertinis akmuo - patirtinis mokymasis, tad vadovus draugėn subūrusių klubų
uždavinys - profesionaliai kiekvieno vadovo patirtį paskleisti kitiems.
Vadovo išgyventi dalykai gali būti labai naudinga vienminčiams, o
patirties dokumentuoti, aprašyti neįmanoma. Todėl vadovai, susirinkę
draugėn, mokosi vieni iš kitų patirties, kartu stengdamiesi sužinoti
šiuolaikiškiausius su verslu susijusius dalykus, - aiškino M. Gurskienė.
Naujausia jos idėja - pernai lapkritį pradėję veikti du jaunųjų vadovų
klubai. Vadovus dažnai išgirsdavau klausiant, kodėl, turėdami tokį didelį
mokymo įdirbį, nesiimame mokyti jaunųjų vadovų, - sakė Marija. - Brandiems
vadovams reikia pamainos: jie nori žinoti, į kokias rankas ateityje
perduos savo verslą. O jauni žmonės yra ambicingi, reiklūs ir smalsūs, bet
juos mokydami neskubėsime: jiems buvo sukurta speciali trejų metų
programa, kuri padės įgyti tikro vadovo statusą. Kiekvienas iš šiuo
metu veikiančio 21 (įskaitant porą jaunųjų) vadovų klubo vienija po 20-24
vadovus. Klubai neturi savo prezidento - taip išvengiama vidinės
konkurencijos, kuri šiuo atveju nebūtų naudinga, nes sukeltų psichologinę
įtampą. Vadovo išgyventi dalykai gali būti labai naudingi
vienminčiams, o patirties dokumentuoti, aprašyti neįmanoma. Todėl vadovai,
susirinkę draugėn, mokosi vieni iš kitų, kartu stengdamiesi sužinoti
šiuolaikiškiausius su verslu susijusius dalykus. Anot Marijos, jos
vadovaujamas Mokymo centras siekė, kad klubų veikla nebūtų panaši į
seminarus: įmonių, norinčių mokyti kitus, ir taip yra daug, bet ne
kiekviena jų yra kūrybinga. Todėl svarbiausia klubo narių bendravimo forma
yra reguliariai rengiamos mokymosi sesijos, kurių metu orientuojamasi į
žinių kaupimą jomis dalijantis. Mokymosi pagrindas yra pačių klubo narių
pristatomos ir nagrinėjamos temos, kurias iš anksto pasirenka sesijų
dalyviai, atsižvelgdami į tai, kas tuo metu jiems yra įdomiausia ar
aktualiausia. Klubo narių pageidavimu į sesijas skaityti pranešimų gali
būti kviečiami įdomūs, visuomenėje aukštai vertinami verslo profesionalai.
Kartu pietaujant ar sesijos pabaigoje prie vyno taurės aptariamos
įdomiausios pasaulio ir šalies aktualijos, verslo ar asmeninės naujienos.
Mokymosi įvairovę praturtina išvažiuojamosios sesijos narių įmonėse ar
klubų susitikimai. Klubo narių susitikimus veda konsultantai
profesionalai: kiekvienas vadovų klubas turi vedėją - vadinamą jį
fasilitatorių, kurio rūpestis - pasirinktos temos šiuolaikiškas
nagrinėjamas, t. y. vadovų leksikoje turi atsirasti šiuolaikinių sąvokų,
teorijų, terminų. Ne paslaptis, - pažymėjo Marija, - kad vyresnės
kartos vadovai, puikiai suvokdami procesus, kartais negali jų įvardyti
šiandienine verslo kalba. Jie to mokosi, ir nepaprastai gera stebėti, kaip
greitai jie keičiasi. Į klubų sesijas kviečiama ir užsienio ekspertų,
ne vienas jų yra gerai įvertinęs Mokymo centro darbą. Pasak ILO tinklui
priklausančių darbdavių organizacijų, šis centras yra, ko gero, vienintelė
institucija prie darbdavių organizacijų visoje Centrinėje Europoje, ne tik
realiai veikianti, bet ir pasiekusi puiki ų rezultatų. Mokymosi
pagrindas yra pačių klubo narių pristatomos ir nagrinėjamos temos, kurias
iš anksto pasirenka sesijų dalyviai, atsižvelgdami į tai, kas tuo metu
jiems yra įdomiausia ar aktualiausia. Neatsitiktinai Verslo
šlovės galerijos laureatais yra tapę garsūs vadovų klubų nariai:
Vilniaus vingio generalinis direktorius Vaclovas Šleinota (2000 m.),
tuometinis Hanza Lizingo generalinis direktorius Giedrius Dusevičius
(2001 m.), Hanner valdybos pirmininkas Arvydas Avulis (2002 m.), UAB
Libros holdingas valdybos pirmininkas Tomas Juška (2003 m.).
SAVAS KELIAS M. Gurskienė turi vienminčių komandą, kuriai
jau senokai prisegta tyliosios Marijos komandos etiketė. Tai žmonės,
kurie organizuoja vadovams skirtus renginius, kuruoja klubų veiklą,
konsultuoja. Man svarbu atsiriboti nuo techninės atsakomybės, nes
laikas, kai viską dariau viena pati, jau praėjo. Šiuo metu man reikia
dirbti su konsultantais, prižiūrėti visą klubų sistemą siekiant, kad
idėjos būtų juose vienodai ir kokybiškai įgyvendinamos, - pabrėžė M.
Gurskienė. Man pačiai teko daug ko išmokti, bet visada norėjau dirbti
kitaip nei visi. Dar sovietmečiu buvo greitų pašiepti: Kam plėšaisi? Tau
daugiau sumokės? Tačiau mano nuostatos visada buvo tvirtos: kad ir ką
darytum, dirbtum, reikia dėti daug pastangų, kad visi būtų patenkinti ir
kad vėliau nebūtų gėda žmonėms pažvelgti į akis, - sakė M. Gurskienė. - Be
to, labai svarbu ir pačiam jausti pasitenkinimą tuo, ką darai. Manau, kad
toks požiūris į darbą nulemtas genų: niekas kažko specialiai nemokė, bet
mano šviesaus atminimo mama buvo reikli: mums, vaikams, ji nuolat
kartodavo, kad visa, ką darai, būtina padaryti gerai ir garbingai. M.
Gurskienė nelinko kalbėti apie studijų ir brandaus sovietmečio laikus,
tačiau prisipažįsta: prasidėjus Atgimimui, o kartu - ir verslo kūrimosi
laikui, rinka ją užvaldė: visa, kas siejosi su verslu, jai buvo
nepaprastai įdomu. Laimėjusi konkursą, ji tapo verslininkams
atstovaujančios organizacijos - Lietuvos verslininkų asociacijos
darbuotoja, po kelių dienų - jos reikalų valdytoja, po metų - generaline
direktore. Niekada nemokėjau prekiauti, bijojau imtis prekybos
tikrąja šio žodžio prasme, bet visada domėjausi verslu ir labai daug
mokiausi. Tuo metu, kai dar dirbau vienoje verslininkams atstovaujančioje
organizacijoje, dažnai susimąstydavau, kur labiausiai norėčiau save
realizuoti. Pati sau kūriau testą ir netrukau suvokti, kad esu subrendusi
verslui: kad noriu būti savarankiška ir nebijau prisiimti atsakomybės, -
sakė M. Gurskienė. Marija, Jūs esate stipri moteris? - šio klausimo
Vadovo pasaulis taip ir neuždavė pašnekovei: ar verta to klausti, jei
tai rodo darbai? Tad ar jai pačiai - vadovei tarp vadovų - netenka
gelbėtis nuo vienišumo? Išgirdusi šį klausimą, Marija nesutrinka: Aš
puikiai žinau, kas yra vadovo vienatvė, nes pati savo verslą pradėjau
viena: organizavau renginius, užsakinėjau sales, pietus. Tais laikais tai
buvo normalu. Bet supratusi, kad viena visko nuveikti nesuspėsiu, pradėjau
galvoti, kad nebūtinai mano priimtas sprendimas yra pats teisingiausias,
kad reikia surasti žmones, kurie žengtų koja kojon. Ir aš juos turiu.
"Vadovo pasaulis", 2005,
Nr.3
|